Opinion of Orthodontics residents about their formation through the Health Virtual Classroom
Keywords:
orthodontics, virtual classroom, distance educationAbstract
Introduction: The assessments about the Health Virtual Classroom of the residents, who participate in the process in an active and protagonist way, is one of the indicators of quality, pertinence and equity of the formative process.
Objective: To describe the opinion of the residents in the postgraduate formation in Orthodontics, through the Health Virtual Classroom.
Methods: An observational, descriptive and cross-sectional research was carried out, with a quantiqualitative approach; in March and April, 2021, at the Faculty of Dentistry in Santiago de Cuba. The sample was selected at random and it was formed by eight residents of Orthodontics. Variables such as age, way of entrance, year of residence, the residents´ opinion were studied. The information was obtained by a questionnaire.
Results: The 100 % of the residents reported that they had performed seminars, the 62.5 % independent work and pre service clinical training, in the modality of case presentation and diagnostic discussion; workshops and practical lessons a 37.5 %. The 75 % of the students understood the explanations and reported to be ready for the test to pass the year.
Conclusions: The residents of Orthodontics identified as necessary their formation through the Health Virtual Classroom in this current time; although they have limitations sustained in the insufficient preparation for its use. This formative space needs of a higher use, with emphasis in the different forms of teaching organization.
Downloads
References
González Espangler L. Virtualización de la formación posgraduada para la especialidad de Ortodoncia durante la COVID-19. Experiencia en Santiago de Cuba. Acta Odontol Colomb [Internet]. 2021 Jul [citado 17 Abr 2022];11(2): 116-26 [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/actaodontocol/article/view/94297/81204
Salas Perea R, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017. [citado 17 Abr 2022]. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/modelo-formativo-del-medico-cubano-bases-teoricas-y-metodologicas/
Cuán Corrales M, Romero Zaldivar EC, Costa Pupo V, Marin Manso GM, Machado Martínez M, Fernández Torres CM, et al. Plan de estudios de la especialidad en Ortodoncia. 2003 Programa de Ortodoncia. Ciudad de la Habana: Ministerio de Salud Pública. Área de docencia e Investigaciones. Dirección Nacional de Estomatología;2003.
Alfonso Sánchez IR, Ponjuán Dante G. Diseño de un modelo de gestión de conocimiento para entornos virtuales de aprendizaje en salud. Rev Cuba Inf Cienc Salud [Internet]. 2016 Jun [citado 17 Abr 2022];27(2):138-53. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132016000200003&lng=es.
Medina González I, Vialart Vidal MN, Chacón Reyes EJ. Los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje en la enseñanza de la asignatura morfología humana. Educación Médica Superior [Internet].2016[citado 17 Abr 2022];30(3):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/809
Pérez García LM, Cruz Milián MC, Hernández Rodríguez MA, Nápoles Prieto Y, Mursulí Sosa M. Vías no presenciales de la maestría atención estomatológica comunitaria en tiempos de COVID -19. Actas del Congreso Internacional Estomatología 2020; Nov1-30; La Habana, Cuba. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020. Disponible en: http://www.estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomatologia/2020/paper/view/553/15
Francisco JI, Blanco MR, Vuele Duma DM, Rodríguez Quintana T. Gestión de calidad en la educación a distancia. Caso de una maestría de gerencia en salud. Educación Médica Superior [Internet]. 2019 [citado 17 Abr 2022];33(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1527
Chávez VR. Algunos retos que debe afrontar el aprendizaje de posgrado a distancia en los hospitales universitarios. Revista Cubana Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 17 Abr 2022];31(4):1-13. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1143
Barrios CI, Vargas VM, Echeverría CJ, et al. Uso de tecnologías de la información y comunicación para investigación en estudiantes de medicina paraguayos. Revista Cubana de Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 17 Abr 2022];32(4):1-9. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2017/cem174d.pdf
Vergara de la Rosa E, Vergara Tam R, Alvarez Vargas M, Camacho Saavedra L, Gálvez Olortegui J. Educación médica a distancia en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior [Internet]. 2020 [citado 17 Abr 2022];34(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2383/1085
Rivero López MS, Pérez Recio R, González García N, Díaz Hermoso L. Elementos de una estrategia para el desarrollo de la Educación a Distancia en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Educ Med Super [Internet]. 2014 Jun [citado 2021 Mar 11];28(2): 292-300. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2014/cem142j.pdf
Rodríguez Beltrán NM, Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM, Pérez Martínez DG. Clínica virtual docente: un espacio formativo para la enseñanza de las ciencias médicas. MEDISAN [Internet]. 2017 Jun [citado 17 Abr 2022];21(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/982/html
Cayo Rojas CF, Agramonte Rosell RD. Desafíos de la educación virtual en Odontología en tiempos de pandemia COVID-19. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2020 [citado 17 Abr 2022];57(3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3341
Horrutinier Silva P. Fundamentos del proceso de formación en la educación superior. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2005.
Bosch Nuñez AI, González Espangler L. Percepción estudiantil sobre las relaciones interdisciplinarias entre la Farmacología y las asignaturas clínicas en Estomatología. Rev Haban Cienc Méd [Internet]. 2021 [[citado 17 Abr 2022]; 20(3):e3913. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3913
De la Torre RM, Rojas MN, Bilbao CM, Torres MI, Barroso ML. Curso en red: ¨Enseñanza virtual en la docencia médica¨. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 17 Abr 2022];8(1):43-55. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2016/ed161d.pdf
Vera Noriega JA, Bueno Castro G, Calderón González NG, Medina Figueroa FL. Modelo de autoevaluación y heteroevaluación de la práctica docente en Escuelas Normales. Educ Pesqui São Paulo [Internet]. 2018 [citado 17 Abr 2022];44: [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.scielo.br/j/ep/a/p6SFNXCDyZscmtVTWPXJZpm/?format=pdf&lang=es
Rivera Calle FM, García Martínez A. Aula invertida con tecnologías emergentes en ambientes virtuales en la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Revista Cubana Educación Superior [Internet]. 2018 [citado 17 Abr 2022];37(1):108-23. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142018000100008
Cordoví Hernández VD, Pardo Gómez ME, López Hung E, Martínez Ramírez I. Virtualización de los contenidos formativos: una alternativa didáctica en la Facultad de Enfermería-Tecnología de Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2019 Feb [citado 17 Abr 2022];23(1): 77-88. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192019000100077
Rodríguez Beltrán NM, Pardo González ME, Izquierdo La O JM, Berenguer Gouarnaluses JA. Gestión Académica en la Educación Médica Superior a través de Entornos de Enseñanza Aprendizaje. Actas de la Convención Internacional de Salud, Cuba Salud 2018. Abril 23-27; La Habana: Cuba Salud2018; 2018 Disponible en: http://www.convencionsalud2018.sld.cu/index.php/connvencionsalud/2018/paper/view/1178/1261
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Medimay protects copyright from the very first moment the submission is made, but upon publication it assumes a Creative Commons 4.0 (cc-by-nc) license, which allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build from the material) as long as exclusive mention is made of the publication in the journal as a primary source, prohibiting its commercialization. The author always retains his/her right.