Methodological Strategy to Improve the Teaching and Learning of English for Specific Purposes
Keywords:
methodological strategy, english for specific purposes, teaching and learning of the english languageAbstract
Introduction:
Medical universities have the social responsibility of graduating doctors for the sustainable development of Public Health, this includes communicative competence in English. It is necessary to develop strategies to improve teaching-learning processes, according to the Common European Framework for Languages.
Objective:
Contribute to the improvement of the teaching and learning of English for specific purposes in the medical career.
Methods:
An experimental pedagogical research was carried out at the Faculty of Medical Sciences of Mayabeque, from January 2020 to January 2022. The universe was made up of 15 English teachers from the language department and 86 fifth-year medical students. Theoretical methods were applied: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive and modeling; Empirical: surveys to teachers and a pedagogical test to students. The percentage was used as a summary unit, the IADOV technique and the Delphi method.
Results:
Once the strategy was implemented, 100% of teachers reported knowing and using the action-oriented approach, the macrofunctional bases and the descriptors of English for specific medical purposes. The pedagogical test showed 100% of students with an independent user level. The application of the IADOV technique revealed satisfactory results and the expert judgment showed the feasibility of the proposal.
Conclusions:
The methodological strategy contributes to the improvement of the teaching and learning of English for specific purposes. The results obtained through the criteria of experts, users and empirical assessment, after its implementation showed its effectiveness, feasibility, validity and relevance.
Downloads
References
Díaz-Rodríguez Y, Quintana-López L, de-León-Riera I. The value of the English language in the current context of medical sciences. Educación Médica Superior [Internet]. 2022 [citado 9 Jun 2023]; 36 (2):1-4. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2530
Pérez--Barrios M, Teutor-Rodríguez B, Méndez-Ferreiro L, Madrigal-Castro M, Rodríguez-Rege R, Vila-Teutor D. Contribución de la revista EDUMECENTRO al proceso enseñanza aprendizaje del inglés en las ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 9 Jun 2023]; 14: 1-15. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2067
Rodríguez Z. Preparación en educación para la paz y los derechos humanos a profesores de informática de secundaria básica: una estrategia pedagógica. [Tesis para optar por el grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2012.
Bosch-Nuñez A, Martínez-Sariol E, Rodríguez-Reyes O. Estrategia didáctica para favorecer relaciones interdisciplinarias entre Farmacología y asignaturas clínicas en la carrera Estomatología. Humanidades Médicas [Internet]. 2022 [citado 23 Mar 2023];22(3):[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2417
Saldaña-Campos L. Estrategia para el perfeccionamiento de la comunicación pedagógica en la carrera de Estomatología. Humanidades Médicas [Internet]. 2022 [citado 23 Mar 2023];22 (3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2293
Pérez-Martínez V. Estrategia didáctica para el perfeccionamiento de los contenidos relacionados con la conducta violenta. Educación Médica Superior [Internet]. 2022 [citado 23 Mar 2023];36(4):1-18. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3280
Pérez-Manso B, Alfonso-García M, Medero-Luis I, de-la-Torre-Alfonso Á, Licea-Alfonso D. Estrategia metodológica para preparar a los profesores en el examen oral. Asignatura Primera Asistencia Médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 23 Mar 2023];13(3) :[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1671
Orozco-Pérez J, Atiénzar-Rodríguez O, Cuenca-Díaz M. Estrategia metodológica para la dirección del proceso educativo para el desarrollo de la habilidad intelectual modelación. Humanidades Médicas [Internet]. 2013 [citado 29 May 2023];13(1): [aprox. 17 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/284
Vigotski L S. Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación;1982.
Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment companion volume with new descriptors [Internet]. Francia: Council of Europe; ©2018[citado 5 Jun 2023]. Disponible en: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989
Council of Europe. Collated representative samples of descriptors of language competences developed for young learners. Francia: Council of Europe; ©2018 [citado 5 Jun 2023]. Disponible en: https://rm.coe.int/collated-representative-samples-descriptors-young-learners-volume-2-ag/16808b1689
Domínguez-Amorocho O, Contreras-Ramos L, Ramírez-Lemus G, Acevedo-Alonso L. Aprendizaje basado en proyectos como una estrategia para la enseñanza en ciencias de la salud. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 23 Mar 2023];35(4):1-21. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2442
Pérez-Irons I, González-Leyva M, Roselló-Pérez L, Soler-Báster M, Gamayo-Serrano J, Díaz-Pérez Y. Metodología para realizar el pase de visita docente-asistencial en inglés en escenarios de atención médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 29 May 2023]; 13 (2): [aprox. 18 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1722
Rodríguez-Rodríguez L, Atiénzar-Rodríguez O, Godoy-Perdomo O. Expresión oral en inglés para el discurso médico en la presentación y discusión de casos. Humanidades Médicas [Internet]. 2021 [citado 29 May 2023];21(3):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2059
López-Barrero Y, Tamayo-Milanés M, Agüero-Figueredo C, Domínguez-León A, Rodríguez-Mejías K. Ejercicios para fortalecer la expresión oral en estudiantes de la universidad médica de Granma. EDUMECENTRO [Internet]. 2022[citado 13 Jun 2023];14:1-17. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2030
Menéndez-Pérez B, Pérez-Obregón B, Hernández-León M, Betancourt-Rodríguez I, Quirós-Sánchez I, Rodríguez-Niebla K. Perfeccionamiento de competencias y habilidades comunicativas y lingüísticas del futuro médico general: experiencias asociadas. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 29 May 2023];13(1):1-19. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1663
Padilla Labrado Myriam, Herrera Martínez Luis. La enseñanza del inglés con fines específicos en estudiantes de ciencias médicas. Medisur [Internet]. 2018Oct [citado 12 Jun 2023];16(5): 625-27. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2018000500002&lng=es.
García Hernández K, Arenas Gutiérrez R, Vega Rodríguez C. La competencia comunicativa desde el inglés con fines específicos en la licenciatura en enfermería. Rev Cubana Tec Sal [Internet]. 2016 [citado 6 Jun 2023];7(3):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/800
Pierce Mcmahon J, Cuadrado Esclapez G. Desarrollo de las competencias lingüísticas a través del portfolio de inglés académico y profesional. Enseñanza &Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica[Internet].2011[citado 20 Feb 2023];29(2):125-45. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3906630
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Josefa García Cormenzana, Zulimary Rodríguez Picornell, Mario Hernández Pérez, Yakelín Mantilla Nieves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Medimay protects copyright from the very first moment the submission is made, but upon publication it assumes a Creative Commons 4.0 (cc-by-nc) license, which allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build from the material) as long as exclusive mention is made of the publication in the journal as a primary source, prohibiting its commercialization. The author always retains his/her right.