Factors that Influence Doctoral Motivation in Medical Sciences
Keywords:
motivation, research personnel, scienceAbstract
Introduction:
In Cuba, the university plays a crucial role in social transformation and the training of highly qualified human resources, however, doctoral training at the Faculty of Medical Sciences in Mayabeque is considered insufficient for the needs of current development.
Objective:
To identify the factors for motivation in doctoral training in professionals at the Faculty of Medical Sciences.
Methods:
Exploratory cross-sectional study with a mixed approach, in a non-probabilistic and intentional sample of 24 researchers who enrolled in the doctoral training classroom in January 2024, at the Faculty of Medical Sciences in Mayabeque.
Results:
Favorable motivation levels predominated in 70.8%. 75% of the researchers considered the presence of the tutor as a highly influential factor in their motivation, their preparation, institutional support, availability of time and resources stood out with 58.3% each.
Conclusions:
The motivational factors identified as gaps for doctoral training in Mayabeque are viable in the development of actions to strengthen this process in the territory.
Downloads
References
Carvajal JJ, García Álvarez ME, Jiménez López MD, Reguero De la Poza M, Valverde M. Migración en saberes. Tendiendo puentes entre España y América Latina: hacia la resignificación de la supervisión doctoral. En: Migraciones, rasgaduras humanas. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili, Universidad de Manizales, Horizontes de Kalkan [Internet]. 2020 Dic [citado 18 Jul 2024]:71-115.Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/346953187_Migraciones_rasgaduras_humanas/link/5fd38b3145851553a0abf4ba/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
Mendoza Otero JN, Rizo Rabelo N, Beltrán Alonso H, Concepción Morales, ER. La formación doctoral: estudio comparativo entre Europa y América. Rev Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 Ago- Jul[citado 18 Jul 2024]; 13(4): 170-82.Disponible en : http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400170&Ing=es
Díaz-Canel Bermúdez MM. ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación? Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [Internet]. 2021[citado15 Jul 2024]; 11 (1): [aprox. 10 p.]. Disponible en : http://www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/1000
Vargas Fernandez T, Ordaz Hernández M, Marín Cuba L, González Pérez M. Análisis del proceso de gestión de la formación doctoral en tres universidades cubanas. Mendive. Rev Educación [Internet]. 2023 [citado 15 jul 2024]; 21(2): e3271. Dispionible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3271/html
Menéndez Cabezas AT. Oración Finlay. Rev Hum Med [Internet]. 2021[citado 15 Jul 2024]; 21(1): 295-305. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1962/pdf_160
Rodríguez Cabrera A, Castañeda Abascal IE, Hernández Meléndez DE, Díaz Bernal Z. Resultados de la estrategia de formación doctoral en el trabajo en Escuela Nacional de Salud Pública. Educación Médica Superior [Internet]. 2020[citado 15 Jul 2024]; 34(1): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-21412020000100008&Ing=es&nrm=iso
Chaos Correa T, Reyes Obediente F, Llanes Mesa LL. Acciones estratégicas para fortalecer la formación doctoral en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Rev Hum Med [Internet]. 2021 Dic- Sep[citado 16 Jul 2024]; 21(3): 763-82. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300763&Ing=es
Martínez Barreiro LA, Ramos Socarras AE, Salgado Selema G. La formación doctoral. Una necesidad en la transformación del claustro de profesores de Ciencias Médicas de Granma. Multimed [Internet]. 2019 Ago- Jul [citado 16 Jul 2024], 23(4):872-80. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182019000400872
Huerto Marimón ME. Formación doctoral: un reto a la gestión académica de la Universidad médica cubana contemporánea. Congreso Universidad[Internet]. 2014 [citado 16 Jul 2024];3(3):1-12. Disponible en: https://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/648/610
Manjarrez Fuentes NN, Boza Valle JA, Mendoza Vargas EY. La motivación en el desempeño laboral de los empleados de los hoteles en el cantón Quevedo, Ecuador. Rev Universidad y Sociedad [Internet]. 2020 Feb- Ene [citado 16 Jul 2024]; 12(1): 359-65. Disponible en : http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202020000100359&Ing=es&tIng=es
Alemán Marichal B, Navarro de Armas OL, Suárez Día RM, Izquierdo Barceló Y, Encinas Alemán TC. La motivación en el contexto del proceso enseñanza aprendizaje en carreras de las Ciencias Médicas. Rev Med Electrón [internet]. 2018 Ago- Jul [citado 15 Jul 2024]; 40(4):1257-79. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242018000400032
Pérez Delgado N, Pardo Fernández A, Sotomayor Oliva D, Terrado Quevedo SP. Estrategia para perfeccionar el proceso de formación doctoral en las Ciencias Médicas de Cuba. Rev Inf Cient [Internet]. 2017 [citado 18 Jul 2024];96(4): [aprox. 13 p.]. Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/1199
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Idalberto Aguilar Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Medimay protects copyright from the very first moment the submission is made, but upon publication it assumes a Creative Commons 4.0 (cc-by-nc) license, which allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build from the material) as long as exclusive mention is made of the publication in the journal as a primary source, prohibiting its commercialization. The author always retains his/her right.